Mexico

Rejsen rundt i Mexico var en del af en større rejse i Latinamerika i 2000-2001.

Chetumal

Fra Guatemala via Belize ankom jeg til Chetumal, som ligger tæt ved grænsen. Her mærkede jeg for første gang det mexicanske prisleje som lå noget over det jeg var blevet vant til i Guatemala. Her var det dyrt at rejse alene, da priserne på hotellerne ofte var det samme for en person som for to. Desuden var det sværere at prutte om prisen.
Chetumal er en havneby med store brede gader, hvor der var pænt og rent. Ved vandet var der en fin strandpromenade, hvor man kunne se til Belize. Der var ikke de store seværdigheder i byen, men der var varmt og det var rart bare at slentre rundt i de stille gader og slappe af.

Jeg overnattede på Hotel Ejidal (60p-48kr/enkelt). Hoteller havde ikke mange værelser og lå i et beboelsesområde lidt udenfor centrum. Alt var rent og pænt og meget roligt.

Tulum

Fra Chetumal tog jeg videre nordpå til Tulum. Busserne var af en noget bedre kvalitet end de gamle amerikanske skolebusser de brugte i Guatemala. Her var der faktisk plads til at sidde normalt og endda strække benene lidt ud. Prisniveauet for transport var dog også flere gange større end i Guatemala.

I Tulum endte jeg i et turistområde ved stranden lidt syd for ruinerne. Jeg overnattede på Cabanas Santa Fe (30p-24kr/hængekøje), som ikke var et hotel, men en masse små simple stråhytter ved stranden. Jeg fik lov at sætte min hængekøje op i et stativ under en palme på stranden sammen med andre backpackere. Her sov jeg under fuldmånen, mens bølgerne slog ind mod kysten få meter væk. Om morgenen vågnede jeg tidligt og kunne se hvordan solen langsomt farvede himlen mere og mere rød over havet.

Tulum-ruinerne var kun en ganske kort gåtur væk. Jeg ankom før det væltede ind med turbusser og nød at der var så stille omkring ruinerne. Bygningsværkerne var ikke imponerende, men det var til gengæld beliggenheden på en skrænt ud mod havet. Det klare blå hav, hvide sand og de grønne palmer var en flot baggrund for maya-templerne som var dedikeret tilbedelsen af Den Faldende Gud (solnedgangen).
Upåvirket af de mange turister der efterhånden strømmede til, lå øglerne og solede sig på de varme sten.

Isla Mujeres

Fra Tulum tog jeg først bussen til Cancun, som er et af de største chartersteder i Mexico. Jeg var dog heldigvis kun i byen den tid det tog at finde fra bussen til færgeterminalen, men jeg kom alligevel forbi en masse barer, restauranter og store mængder blege turister. Anderledes fredeligt var der på Isla Mujeres, som jeg sejlede til.
Øen var overskuelig med lækre strande. En af dagene lejede jeg en cykel og cyklede øen rundt. Jeg besøgte bl.a. en skildpaddefarm, hvor de udklækkede skildpaddeæg for derefter at sætte skildpadderne ud for at øge den faldende bestand.
På øens sydspids var der ruinerne af en maya fyrtårn, Ixtel. Udsigten fra det moderne fyrtårn var god og jeg kunne se alle hotellerne i Cancun i det fjerne.

Jeg overnattede på Hostel Poc-Na (39p-30kr/dorm). Her havde de nogle enorme sovesale og jeg mødte endnu engang nogle af de mennesker jeg tidligere havde mødt rundt omkring i Mellemamerika.

Chitchen Itza

Herefter tog jeg fra kysten ind i hjertet af Yucatan-halvøen, til den lille by Piste. Tidligt næste morgen gik jeg de få kilometer til ruinerne af Chichen Itza, hvor jeg ankom netop som de åbnede. Ruinerne var spredt over et større område med mange imponerende bygningsværker. Midt i det hele tronede en stor pyramide, hvor der på hver side var 91 trin op til den flade top, hvorfra jeg kunne se ud over hele området. Det var også muligt at komme op i pyramidens indre via en smal trappe, hvor varmen og den tunge luft sammen med den klaustrofobiske tanke om at være midt inde i en stor pyramide gjorde det til en oplevelse der hurtigt skulle overstås. Ved toppen af den smalle trappe var der nogle små rum, hvor man bl.a. kunne se en jaguarfigur af sten med jadeøjne. Jaguarudsmykninger så jeg mange steder, for det blev anset for et guddommeligt dyr.

En anden imponerede bygning var ‘De Tusinde Søjlers Tempel’, hvor der godt nok ikke helt var tusinde søjler, men engang havde alle disse søjler båret et kæmpe trætag. Også imponerende, men lidt mere grotesk var ‘Skeletternes Platform’. Denne lå lige ved siden af boldbanen, hvilket var meget praktisk, for på platformen blev de afhuggede hoveder af det tabende hold udstillet. Platformen var meget sigende udsmykket med en masse udhuggede skelethoveder.

Merida

Herfra gik turen videret il Merida, en stor by, hvor det var som om der var en gadesælger på hvert gadehjørne der solgte hængekøjer.

Fra Merida tog jeg på en lille udflugt til Celestun, som ligger ved kysten på den vestlige side af Yucatan.  Her så jeg for første gang flamingoer i naturen, hvilket var en fantastisk oplevelse. Jeg tog med på en bådtur, hvorfra jeg til at begynde med kun kunne se en lyserød plet i horisonten, og da vi kom tættere på, kunne vi se at der var flamingoer i tusindvis. De stod alle bare der i vandet og ledte efter rejer og små fisk, og vi kom ret tæt på dem. Derefter sejlede vi lidt rundt i mangroven i Parque Natural del Flamenco Mexicano. Det var en speciel oplevelse at sejle af de smalle vandveje i det som lignede en tunnel af træer.
Til sidst badede vi en en lille lagune med ferskvand, hvilket var meget forfriskende i varmen.

Jeg overnattede på Hotel El Latino i Merida (90p-72kr-enkelt).

Uxmal

Ruinerne i Uxmal dækkede et noget mindre område end dem i Chichen Itza, men alligevel meget imponerende, især den 30 meter høje pyramide, hvorpå der var to templer.
Der var utroligt tørt i ruinområdet og på de mange sten lå der en del leguaner og solede sig. I udkanten af de restaurerede ruiner var der områder som endnu så ud som dengang området blev genopdaget. Alle maya-templerne er på et tidspunkt blevet forladt overladt til sin egen skæbne og naturens kræfter. Græs og træer har dækket det hele og rødderne har trængt dybt ned og løsnet stenene, så mange af bygningsværkerne efterhånden er blevet omdannet til en bunke løse sten.
Det var interessant at iagttage hvordan stenene blev nummereret, sorteret og derefter cementeret på plads igen. Nogle steder har der dog været kritik af restaureringsarbejdet som nogle mener er for voldsomt og at stenene endda sættes forkert sammen.
At stederne har ligget gemt i træerne har dog også betydet at de flotte udsmykninger er bevaret mange steder og ikke endt i kirker og andre kolonibygninger.

Jeg overnattede på Sacbe (50p-40kr/dorm), som var en campingplads med bungalows, som lå omkring 15 km syd for ruinerne. Stedet lå udenfor den lille landsby Santa Elena, og ejerne var utrolig venlige og det var et rart og fredeligt sted at være.

Jeg havde taget min rygsæk med ud til ruinerne og tog derfra en bus til Campeche, hvorfra jeg tog natbussen til Palenque.

Palenque

Jeg ankom til Palenque kl. 3 om natten. Det var ikke det mest ideelle tidspunkt at vandre rundt i byen, og da jeg som altid ikke havde udset mig et specifikt hotel eller lavet reserveringer kunne jeg heller ikke være sikker på at komme ind. Jeg var derfor nødt til at sove på busstationen op af min rygsæk til det lysnede udenfor.
Tidligt om morgenen gik jeg derefter ud i byen og fandt et hotel. Da jeg havde smidt bagagen og fået lidt vand i ansigtet ankom en tysker jeg tidligere havde mødt i Uxmal. Sådan mødte jeg hele tiden tilfældigt de samme rejsende igen og igen. Efter morgenmad tog vi sammen ud til Palenque ruinerne, som i et et skovområde udenfor byen.

Ruinerne ligger på et ryddet område midt i skoven, men nogle plancher viste hvordan området så ud da det blev genopdaget. Skoven dækkede alle bygninger og man mener at kun 10% af den gamle by er blevet fritlagt. I udkanten af området var der stadig bygninger der var dækket af træer og når man gik rundt i skoven kunne man se udhuggede sten mellem træerne.

Det tog hele dagen at gå rundt og udforske det store område. Der var utrolig mange flotte bygninger, jeg var især imponeret over Paladset, som havde et flot tårn og Inskriptionernes tempel, hvor der er en masse hieroglyffer.

Agua Azul og Misol-ha

Fra Palenque tog vi også på en arrangeret dagstur til nogle af seværdighederne i området. Først kørte vi til Misol-ha, som er et vandfald, som falder 35 meter midt i en frodig og grøn regnskov. Bag vandfaldet har vandet eroderet en hule, således at det er muligt at gå bagom vandfaldet og opleve det helt tæt på.

Herefter kørte vi videre sydpå gennem bjergene til Agua Azul, som betyder Blå Vand, hvilket var et velvalgt navn til den serie af vandfald som strakte sig over syv km af floden. Vandet var utroligt blåt og mange steder langs floden sad der familier der var på skovtur. På trods af den stærke strøm, var det muligt at bade i floden fordi der var nogle naturlige pools. Vandet var lidt koldt, men det var rart at ligge og varme sig i solen efterfølgende.

Det var en dejlig dag, hvor jeg nød den flotte natur. Stedet lå lige på grænsen til bjergene og det var en dejlig afveksling fra det flade Yucatan.

Jeg overnattede på Hotel Posada Canek (50p-40kr/dorm). Der var heldigvis ingen køjesenge, men enkeltsenge, og stedet var stille og roligt og lå centralt i byen.

Villahermosa

På vej fra Palenque mod Mexico City gjorde jeg holdt i Villahermosa. Byens største seværdighed er nogle stenhoveder som stammer fra olmec-kulturen, som eksisterede længe før mayaerne. Stenhovederne, hvoraf den største vejer 20 tons og er 2,5 m høj, blev opdaget i en næsten uigennemtrængelig skov i 1925. Da de var truet af nærliggende oliefund blev de flyttet til parken La Venta i Villahermosa. Kulturen blomstrede omkring år 1000 før vor tid, så det er utroligt at de har kunnet udhugge så store figurer. Endnu mere imponerende er det når man hører at stenene blev transporteret over store afstande, for den type af sten fandes ikke hvor olmecerne boede.

Jeg overnattede på Hotel San Rafael (80p-65kr/enkelt).

Mexico City

Efter Villahermosa ankom jeg til den sidste destination på min tur; Mexico City, verdens største by. Jeg kunne straks mærke, at det var en storby, der er bare mennesker over det hele, men heldigvis er der et velfungerende metrosystem til at fragte dem alle rundt. Mændene i Mexico City var også værre end i andre dele af landet, hvor jeg også syntes at de var slemme. Her generede de dem ikke for at gå hen og tage på en. Man bliver simpelthen så overrasket at man ikke kan nå at gøre noget.

Der var selvfølgelig også behageligere ting ved Mexico City, bl.a. var katedralen, som er verdens største meget imponerende. En sjov detalje er, at alle taxierne i byen er grønne og hvide folkevogsbobler.

Lidt uden for byen ligger et pyramideområde; Teotihuacan, som indeholder verdens 3. største pyramide. Verdens allerstørste er faktisk også mexicansk, men ikke så restaureret. Pyramiden går under navnet solens pyramide og er 64 meter høj, og altså bare en smule mindre end Cheops pyramiden i Egypten. Pyramiden har den rigtige pyramideform, og selve bunden er enorm. Den er ikke så stejl at bestige, som andre pyramider jeg har været oppe på, men derfor skulle der da stadig klatres nogle trin. Mere imponerende er faktisk Månens Pyramide, som ligger ved siden af. Den er ikke helt så høj, men der fører en 2 km lang allé; Dødens gade, op til pyramiden. På begge side af denne allé er der en masse små pyramider, som har tjent som platforme for templer. Dette gør denne pyramide meget imponerende, og det var da også fantastisk, at gå ad denne gade derhen og så senere se ned på det hele fra toppen.

Generelt

Mexico er et meget smukt, men også ret dyrt land at rejse i. Jeg forstår godt, at landet tiltrækker så mange turister, for udover flotte strande, smuk natur og ruinerne er landet meget udviklet og rigt. Men netop på grund af alt dette, kommer man meget nemt til føle sig bare som endnu en turist. Desuden er især mændene meget underlige, og har ingen hæmninger overfor hvide piger.  Jeg ved godt at jeg ikke opholdt mig i landet ret længe og netop var i turistzonen, men det er også her, man har mulighed for at se en masse ting på kort tid.