Malta

Nedenstående tekst er skrevet af min kæreste, Mads og handler om rejsen til Malta i påskeferien, marts 2013.

Maleriske både ligger og gør havnen i Marsaxlokk et postkort værdigt.

Påsken er en fantastisk tid, hvor feriedage og forår smukt forenes. Og traditionen tro havde Mette tjekket Ryanairs hjemmeside og fundet et godt tilbud på en 5-dages tur til Malta, hvor vi kunne nyde naturen, få nye oplevelser og blive klogere – samtidig med at det var varmt. Malta ville også være nyt kapret land på Mettes resultatliste i De Berejstes Klub.

Forud for turen havde vi brugt et par aftener på at planlægge de enkelte dage. Det blev til henholdsvis en dag på den sydlige, midterste og nordlige del af øen, samt en dag i hovedstaden Valletta. En ingeniør kunne ikke have fundet en mere rational plan! Leje af bil er vældig billigt på Malta, så selv om øen er lille og de kører i venstre side, syntes vi det var penge, som var godt anvendt for at gøre os mest mobile. Vi havde også fundet et fornuftigt hotel i Sliema, der opfyldte vores tre krav til pris, værelse med eget toilet og morgenmad.

Efter en 3-timers flyvning, obligatorisk Ryanair fanfare og underskrift på bilud-lejningsaftale bragte GPS’en i vores smart-phone os trygt til hotel Plevna. Det var en enorm hjælp med GPS, da skilte er en udbredt mangelvare på disse kanter.

Sydøen – Dag 1

Næste morgen kørte vi til Birgu/Vittoria. Det er et gammelt fæstningsområde med stor strategisk betydning, som de berømte maltetiske riddere gjorde til hovedstad. Det var her slaget stod i 1565 mellem de mange Ottomanere og Grand Master Valletta med hans 60 andre riddere og få hundrede lokale beboere, som alligevel formåede at vinde, da byen havde opbygget et imponerende fæstningsanlæg med meter tykke mure, voldgrave osv., der gjorde byen uindtagelig. Anlægget var under genopførsel, så vi kunne desværre kun se det udefra.

Nede på havnen lå flere gigantiske lystyachter til kaj. Vi spurgte en person, hvem ejeren var, hvortil han sagde, at det var en fyr fra Sicilien. Vi tænkte straks mafia og syntes det var en trist kontrast til de maltetiske riddere og helte.

Fra Birgu kørte vi til Marsaxlokk, en idyllisk lille fiskerby, hvor små træbåde er malet i klare, skarpe farver og smukt vugger i bugten, mens turister spankulerer rundt blandt de lokale fiskere, der klargør deres net. Vi spiste naturligvis fisk til frokost. To flotte og meget velsmagende filletter af brasen med krydderurter samt lidt salat og (ret kedelige) fritter. Mums.

Det første af eftermiddagen blev brugt i Ghar Dalam cave, hvor en eroderet flod har aflejret store mængder af knogler fra dværgelefanter, flodheste, ulve, ræve, hjorte og andre eksotiske dyr, som levede på Malta for op til 200.000 år siden. Sidst på eftermiddagen så vi de gamle templer ved Hagar Quim og Mjandra.

Dagens højdepunkt var absolut aftenens landskamp mellem Malta og ærkefjenden Italien i VM-kvalifikationsgruppe B, hvor også Danmark spiller. Det var en sand folkefest med sang og musik, hvor nutidens maltetiske riddere var iklædt fodboldstøvler, som skulle forsøge at banke overmagten fra spaghettilandet med smørhår. Vi havde købt billetter til de billige rækker bag maltesernes mål i første halvleg. Her kunne vi høre folk råbe Forza Malta og opmuntre de lokale helte gennem hele kampen, også selvom ikonet og hadeobjekt nr. 1 Mario Balotelli scorede to mål for Italien. Italien vandt kampen, men Malta sejrede når det gjaldt sympati og opbakning på tribunerne.

Midtøen – Dag 2

Næste morgen kørte vi tidligt af sted mod Den Blå Grotte for at få en bådtur, mens solen lyste ind i bugten. Vi var der som de første kl. 9 og måtte derfor vente i ½ time, før båden var fyldt og kaptajnen ville sejle. South-american- style. Vi sejlede rundt til i alt 7 grotter, hvor Den Blå Grotte var absolut den største og flotteste. Klipperne var mange meter høje, helt lodrette med lilla og grønne nuancer fra de alger som groede på klipperne i det azurblå vand, som flot lyste i solen og spejlede sig i grotterne. Det var en fredfyldt og smuk start på en dejlig feriedag.

Vi kørte gennem det kuperede landskab op langs kysten for at finde en vandretur, som vi havde planlagt ved Dingli. De lykkedes ikke rigtig. I stedet tog vi til Il-buskett, den eneste rigtige skov på Malta, hvor præsidentens sommerpalads er opført. Her var fyrretræer, eukalyptustræer, citron- og appelsinlunde og flere andre vækster. Vi plukkede en appelsin, men hele munden snerpede sig sammen, da den skarpe syre ramte smagsløgene. Turen sluttede med et kig på cart ruts – nogle gamle hjul- eller slædespor, som antageligt er opstået ved transport af frugtbar jord til markerne.

Vi spiste frokost i Mdina, som også er en gammel fæstningsby med små snævre gader, hvor husene er bygget af sandsten med farvestrålende døre, smukke dørhåndtag og flere steder med de klassiske balkoner i grønmalet træ. Igen blev vi imponeret over de meter tykke mure, der omkranser Mdina og det enorme slid, som opbygningen har krævet. Arbejdsdagen har vist også været lidt længere end 8-16 med fri i weekenden og 6 ugers ferie….

Eftermiddagen blev spenderet i kunsthåndværkerbyen ved Ta’ Qali. Det var Maltas luftbase under WWII, men bliver nu anvendt af kunstfolk inden for keramik, glas, smykker og andre kunsthåndværker. Unægtelig en mere fredelig brug af de gamle hangarer. Om end udbuddet var prangende, købte vi ikke andet end en kop eftermiddagskaffe og en empanada.

Tilbage i Sliema spiste vi aftensmad på en lille lokal restaurant med maltetiske specialiteter som menu. Til forret en fast let krydret gedeost fra Gozo samt en gang sublim ravioli, hovedret bestod af henholdsvis kanin-stew og farsbrød med æg svøbt i røget skinke og til dessert en (lidt tam) tiramisu. Det blev skyllet ned med huset rødvin og mineralvand. I alt godt 300 kroner.

Gozo – Dag 3

Denne dag var dedikeret til Gozo. Vi kørte til færgen og kunne fra stævnen nyde udsigten til både Comino og Gozo, hvor vi efter ½ time kørte i land og op til endnu et gammelt fæstningsanlæg på toppen af et klippemassiv. Vi stillede bilen og fik en os en lille gåtur ned til vandkanten, forbi de mange små overdrev der bugnede af gule, hvide og røde blomster samt frodige kornmarker. Foråret er utrolig smukt. Nede ved vandet så vi saltbassiner, hvor havvand blev aflejret og fordampet for at udvinde salt. Flere steder var der aflejringer af skalddyr i klippen, som vidne om at det var gammel havbund vi gik på.

Vi kørte videre rundt på øen og endte ved middagstid i Victoria foran Basilikaen på plads Jan Gorg. Vi fik akkurat bestilt en plate med pølse, da klokkespillerne gik i gang og de følgende 3o minutter umuliggjorde enhver almindelig kommunikation og med en ringen for øret. Vi trængte til stilhed og kørte til Gharb for at gå en rundtur som vi havde fået anbefalet og udleveret kort til i turistinformationen i Victoria. Det var en smuk tur, hvor en lille asfaltvej blev til en grusvej der snoede sig ud blandt duftende kornmarker og flotte stendiger langs vejkanten. Vi så flere utrolige stenformationer skabt af vejr og vind og endte til sidst i flodudmundingen af en flod (Wied Il-Mielah) med et smukt ”vindue” (hul) i en gigantisk klippeformation. Oplevelserne blev gentaget og forstærket længere vestpå ved Azure Window. Sidst på eftermiddagen kørte vi tilbage mod færgen og hjem mod Sliema efter en lang dag i det fri.

Valletta – Dag 4

Sidste dag og tid til at se hovestaden Valletta, der som nævnt er opkaldt efter den gamle maltetiske storridder. Selve byen er ikke stor, ca. ½ x 1 km og omkranset af, naturligvis, kæmpe mure, som udgør et stærkt fæstningsanlæg. Der er lange snorlige gader med fleretager huse i karakteristisk stil med balkoner og med pragtfuld udsigt til vandet og de omkringliggende byer.

Der var langfredag, og flere af kirkerne var smukt dekoreret med blomster. De lokale var klædt i det stiveste tøj og gik rundt til de forskellige kirker for at beundre dem og ære Kristus. Bageren havde haft travlt med at bage store runde brød med hul i midten, som åbenbart var traditionel spise i påsken. Vi fik også set en enkelt procession, hvor et kors blev båret gennem byen efterfulgt af en den lokale skare.

Vi fik også set botanisk have uden for voldene, hvor ikke kun vækster, men også mange flotte katte holdt til. Den syntes at være et vellidt dyr, som lokale flere steder har bygget små huse til og dagligt fodrer. Der var overraskende mange røde katte, om end det er en egenskab der er recessiv.

Turen sluttede på den lille ø, Manoel Island, hvor vi blev grundigt overrasket over at se Duck Village. Det er et sandt paradis for ænder, gæs, duer, marsvin m.m., i stil med Christiania bygget af genbrugsmaterialer i en rustik facon, der gør stedet ganske særligt.

Fakta

Fly: Billund-Malta med Ryanair, DKK 2.500
Hotel: Hotel Plevna, 4 overnatninger DKK 1.200
Billeje: Peugot 207 inklusiv 1 tank benzin, DKK 1.000
Forbrug: Mad, vand, seværdigheder etc. DKK 3.500
Alle priser er for to personer.

Længste strækning på GPS på Malta: 27 km

Befolkningstæthed: 1.261 pr. km2 – DK 126 pr. km2.