Gotland, Sverige

Efter at jeg ikke havde været på ferie med mine forældre og søskende i flere år tog vi sammen til Gotland i Sverige i 2001. Turen var en kort tur på fire dage, men vi nåede alligevel at opleve en hel del.

Gotland er Sveriges største ø og er på størrelse med Fyn. Øen ligger næsten 100 km fra fastlandet og man skal derfor sejle dertil.

Vi kørte tværs gennem Sverige og overnattede den første nat på Scandic i Vaxjö. Her besøgte vi museet; Udvandrernes Hus, som fortalte historien om de mange der i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet udvandrede især til Amerika. Småland var især hårdt ramt og i mange byer udvandrede halvdelen af indbyggerne. Her så vi plancher og billeder der fortalte om hvad folk flygtede fra og hvad de måtte gennemgå for at komme ind i Amerika. Det var utrolig spændende at dykke ned nogle af skæbnerne på de over 1 mio mennesker der forlod landet.

Fra Vaxjö kørte vi videre mod nordøst til Oskarhamn, hvorfra vi tog færgen til Visby på Gotland. Sejlturen tog 3 timer og vejret var dejligt så vi sad udenfor på dækket og nød den friske luft.

Efter ankomsten gik vi en tur i Visby. Byen er den største by på øen og er en middelalderby, hvor de små huse og smalle brostensbelagte gader er klemt inde bag en imponerende ringmur. Muren er et par kilometer lang og er mange steder ret velbevaret med tårne og skydehuller. Hele byen er på Unescos Verdensarvsliste.

Herefter kørte vi ud til det Bed and Breakfast vi havde booket. Til huset hørte også et galleri, hvor ejeren udstillede egne og andres malerier.

På øen findes en del raukar, som er limstens-klipper i fantastiske formationer. De findes på hele øen og er dannet ved at havet har eroderet de bløde områder væk fra klipperne. De var især imponerende fordi mange af dem faktisk stod ret langt fra havet. I en af skrænterne ved havet fandt vi mange fossiler af muslinger m.m.

Lummelunda grotten er en af Sveriges dybeste grotter. Den udforskede del er 4 km lang, men så meget så vi ikke på vores tur i grotten. Grotten rummer en masse flotte drypstensformationer og søjler.

Mange steder på øen ser man et ret sjovt flag. Det er blåt med en vædder på. Rundt omkring på øen så vi da også en del får, hvoraf nogle havde store horn og krøllet pels som fåret på flaget.

Landskabet på øen var frodigt og grønt. Mange steder så vi flotte blomsterenge og marker med dyr. Ofte var der flotte udsigter over havet og de mange kyststrækninger. Øen egnede sig fint til et par dages ferie og det var hyggeligt at køre rundt på øen og nyde de mange flotte landskaber.

På vej hjem gennem Sverige overnattede vi i Kalmar. Byen er især kendt for slottet, hvor Kalmarunionen blev indgået. Unionen samlede Danmark, Norge og Sverige under Dronning Margrethe I.
Slottet er utrolig flot, med tykke mure og flotte gamle kobbertage og spir. Selve byen er også et besøg værd og har mange gamle fine huse.

Alt i alt havde vi nogle dejlige dage i Sverige. Turen bød på andre oplevelser end dem jeg har fået i andre dele af Sverige, hvor landskabet er præget af store nåleskove. Det var dejligt at opleve de flotte gamle byer, åbne landskaber og flotte klippeformationer.