Barcelona

Jeg var i juli 2002 på interrail-tur med min veninde Stine i en hel måned. Turen gik gennem Amsterdam, Bordeaux, Portugal, Barcelona og Paris.

Oversigt over turen i Europa

Fra Elvas i Portugal tog vi først et tog til Madrid, hvortil vi ankom om aftenen en halv time forsinket. Vi skulle som i mange andre byer med et tog fra en anden banegård. Pga. forsinkelsen havde vi ikke meget tid til at nå det tog vi havde købt liggevognsbilletter til. Vi skyndte os ned i metroen som måtte være den hurtigste vej gennem byen. Bedst som vi sad i metroen og var godt på vej begyndte metroen at køre langsomt og efter et længere stop og en masse hurtig spansk i højtaleren pludseligt at køre den anden vej igen, altså mod den station vi kom fra. Vi fandt ud af at der var sporarbejde længere fremme og at metroen altså ikke kørte til den station vi skulle til.
Vi skyndte os op på gaden hvor vi prajede en taxi og sagde at han skulle køre stærkt. Vi ankom til stationen og vi løb alt hvad vi kunne gennem banegården med vores store rygsække og telt. Vi spurtede ind i den første togvogn og 2 min efter smækkede dørene og toget kørte. Vi brugte herefter noget tid på at vandre gennem halvdelen af toget for at finde vores pladser. Vi kampsvedte og hev efter vejret, egentligt meget forståeligt efter at vi havde set et termometer på en bygning som sagde at temperaturen var 35 grader, hvilket var voldsomt i betragtning af at klokken var 22.

Efter en hel nats i en meget varm liggevogn, ankom vi til Barcelona en tidlig morgen. Vi var trætte, svedige, tørstige og sultne og helt uden guidebog og viden om byen.
Med hjælp fra en række helt utrolig flinke spaniere fandt vi dog efter et par afstikkere ud til en række campingpladser som lå langs Atlanterhavet. Vi endte på Camping Estrella del Mar, som lå 10 km udenfor byen. der var pladser tættere på byen, men det blev her bussen satte os af, og campingpladsen var også fin. der var swimmingpool og en masse hytter og campingvogne som vist blev anvendt af fastliggere eller kunne lejes.

Barcelona er kendt for Antoni Gaudís mangePark Güell; Gaudis parkPark Güell; Gaudis parkbygningsværker og designs.
Park Güell er en park bygget i 1900-1914. Dette sted er et utroligt smukt, fredeligt og fantasifuldt sted at slappe af, gå på opdagelse eller nyde den flotte udsigt over byen. Her designede Gaudí bl.a. en meget flot indgang med flotte huse med udsmykkede tage, en lang og snoet bænk med en søslange i mosaik, en flot drage i mosaik også i mosaik med vand løbende ud af munden. Tanken bag parken eller haven var oprindeligt at den skulle være en bydel. derfor konstruerede Gaudi en viadukt, hvor trafikken skulle være, under den er der en imponerende søjlegang hvor folk skulle kunne bevæge sig i ro og sikkerhed.
Parken ligger højt i forhold til byen og derfor ses her noget som jeg ikke har set så mange andre steder, nemlig udendørs rulletrapper som fører op til parken fra gaderne under.

La Sagrada FamiliaGaudí tegnede også La Sagrada Família. Bygningen af denne kirke blev påbegyndt i 1883 og selvom Gaudi brugte meget tid på dette i sine sidste leveår var kirken ved hans død i 1926 ikke engang en fjerdedel færdig. Byggeriet har ligget stille i perioder både pga manglende finansioner og den spanske borgerkrig. I 2010 var man omkring halvvejs og man forventer at være færdige i 2026. Her er et bygningsværk som er svært at beskrive. Der er fint dekorerede tårne og facader med udsmykninger og figurer overalt. Det er også spændende at byggeriet stadig foregår, og her er en bygning man kan besøge igen og igen.

Det særprægede tag på Casa Milá Casa MiláEndvidere så vi to etagehuse Casa Batlló og Casa Milá.

Casa Milá, også kendt som La Pedrera opførte Gaudi fra grunden, og den er derfor også den mest imponerende, originale og spændende af de to bygninger. Bygningen blev opført i 1910 som bolig til en af byens rigmænd. Bygningen rummer et museum på en af etagerne. Facadens farver er afdæmpede, således at man virkelig bemærker facadens usædvanlige bølgede form, vinduer og altaner er udsmykket med dekorative smedejernsgitre.

Taget er nok det mest ejendommelige ved denne bygning, og det er heldigvis muligt at få adgang dertil sammen med en billet til museet. Taget er nogenlunde fladt og indeholder nogle helt usædvanlige fantasifulde og smukke skorstene. At være i stand til at tænke så abstrakt omkring noget så simpelt som skortene vidner om Gaudis kreative sind.

Casa Batlló er en bygning som Gaudi ikke Casa Battlo´Park Espanya Industrial, en særpræget park i Barcelonaopførte fra grunden, men restaurerede i 1906. Facadens nederste etager har ovale vinduer og en bølget facon. De øverste etager er udsmykket med flotte mosaikker og nogle buede altaner. Taget er dekoreret med mosaikker og tegl i grønne nuancer. Da vi var i byen i 2002 var det ikke muligt at komme ind i bygningen, men sidenhen er det muligt og bygningen er også siden blevet erklæret verdensarv af Unesco.

Ud over at beundre Gaudis mange kreationer var vi også på tur med en turistbus. Turen foregik i åben dobbeltdækker. Der var to ruter og det var muligt at stige af og på mange steder langs ruten. Det var derfor en god måde at komme rundt til de mange seværdigheder, da man med metroen i undergrunden ikke ser så meget.

Vi kom bl.a. forbi mange bygninger og stadions fra OL (1992) og Barcelonas fodboldstadium.

Ud over Gaudi har mange andre kunstnere sat deres præg på byen, bl.a. Miro som har lavet en spændende skulptur i Parc de Joan Miró.

Parc de l’Espanya Industrial er en kæmpe park på en gammel industrigrund. Parken har et meget moderne udtryk med rå beton og futuristiske ”udsigtstårne”. Her er også skulpturer, springvand, træer og grønne åndehuller.

Facts om turen:

Turen varede 30 dage, og kostede alt incl. (billet, overnatning, mad, entreer m.m.) 10.000 kr.
Oversigt over turen i Europa

Skriv et svar